Ny EU dækmærkat
Hvorfor har EU introduceret en ny dækmærkat? For at standardisere informationerne om effektivisering af brændstofforbruget, vejgreb på våd vej samt støj, vil EU introducere en obligatorisk mærkat på alle nye dæk. Fra 1. november 2012 skal alle dæk produceret efter den 1. juli 2012, der sælges i Europa være påhæftet en dækmærkat. Intentionen med indførelse af mærkaten er at give forbrugeren nogle vigtige oplysninger, der kan være til hjælp når man skal vælge nye dæk. Hvad bør man ellers overveje, når man skal købe nye dæk? Dækmærkatet giver information om tre kriterier (vådgreb/bremseegenskaber, brændstoføkonomi/rullemodstand og støjniveau/uden kabinen). Dette er blot nogle få af mange vigtige kriterier for et dæks egenskaber, og en vurdering af et dæk bør ikke træffes alene ud fra dækmærkatet. Det er en god ide også at orientere sig i de mange dæktests, der laves. Det giver et mere nuanceret billede af et dæks egenskaber. Følgende forhold bør bl.a. også medtages: - Modstandsdygtighed overfor aquaplaning - Kørselsstabilitet - Håndtering og styrepræcision - Holdbarhed - Bremseegenskaber (tør vej) - Egenskaber på vinterveje
Hvilke dæktyper gælder dækmærkaten for? Dækmærkaten vil generelt gælde for personvognsdæk, SUV/4x4-dæk, varevognsdæk og lastvognsdæk Dækmærkaten vil generelt ikke gælde for regummierede dæk, racerdæk (og andre ikke standard godkendte dæk), reservehjul og dæk til veteranbiler. Krav på udsalgsstedet, inkl. onlinesalg - Et dækmærkat i farver (som stilles til rådighed af dækproducent eller dækimportøren) - Inden køb skal forhandlerne oplyse kunden om dækkets testresultater. - De forskellige testresultater skal medtages i alt salgsmateriale. - Ved køb skal forhandlerne oplyse testresultaterne på fakturaer til slutbrugere, eller i et medfølgende dokument. Hvordan aflæses mærkaten?
|
|
Rullemodstand (brændstofsøkonomi) Effektiv udnyttelse af brændstoffet er vigtigt både for at reducere CO2 udledningen og kørselsomkostningerne. Kategorierne er inddelt fra A (grøn) til G (rød). Kategori D benyttes ikke her. Forskellen mellem hver kategori indikerer en besparelse eller øgning af brændstofforbruget på mellem 0.10 og 0.15 liter per 100 kilometer for en bil der kører ca. 15 km/liter.
|
|
Vejgreb i vådt føre (bremseegenskaber) Vejgreb på våd vej er en afgørende faktor for sikkerheden, og indikerer dækkenes evne til at standse bilen hurtigt på våde veje, og kan forklares ved hjælp af bremselængder. Kategorierne er A til G, hvor D og G ikke benyttes. Forskellen mellem hver kategori svarer til en bremselængde på mellem en og to billængder (eller mellem 3 og 6 meter) når der bremses ved en hastighed på 80 km/timen. Forskellen mellem kategori A og F er altså mere end 18 meters bremselængde.
|
|
Støj (eksternt) Her er der tale om støjniveauet fra dækkene udenfor kabinen. Støjniveauet måles i decibel.
|
Læs mere:
Det europæiske regelsæt (EF) Nr. 1222/2009 kan findes her (på engelsk).
Mere information omkring dækmærkning kan findes her (på engelsk).
Ofte stillede spørgsmål omkring denne forordning kan findes her (på engelsk).
Infoside fra Michelin kan ses her (på dansk).